Carl Larsson-gården

Resan till Falun & Sundborn

Här kan man hitta på många äventyr som t ex besöka Dalarnas museum, Falu gruva, den berömda Carl Larsson-gården, Stora Hyttnäs och kyrkan i Sundborn. När magen kurrar så har jag tipsat och trevliga matställen och fik att slå sig ner på. Falun är en fin stad som är väl värt ett besök!

Reseberättelse av Anita Engström

Falun är en mysig och fin stad som jag och min dotter bilade till för en lång weekend, bara för att komma iväg och må gott tillsammans. Vi valde att bo på Clarion Collection Hotel som ligger centralt i Falun. Ett fint hotel som vi trivdes bra på, bra rum, god mat, tevlig och hjälpsam personal.

Falun är en fin stad som är mysig att flanera i, fina byggnader, trevliga matställen och fik. Ett matställe som vi uppskattade var Blackstone Steakhouse, trevlig personal, mycket bra service, fin miljö och väldigt god mat som vi varmt kan rekommendera. Man får steka köttet själv på en varm lavasten, vilket är perfekt då får man köttet precis som man själv vill ha det.

Vi gick en runda i statsparken, en mysig park med mycket blommor och grönt, en fin liten damm, många sittplatser och en mysigt cafe. En härligt plats för avkoppling.

Dalarnas museum
En av dagarna som vi var där så var det lite sämre väder, så vi funderade på ett besök på Dalarnas museum och det ångrar vi inte. Det var väldigt intressant att gå runt där och titta på allt, fanns mycket att se. Bland annat Selma Lagerlöfs bibliotek, dalamålningar, dalahästar, dalarnas historia olika utställningar och mycket mera.

Falu gruva
Det var väldigt spännande och roligt att göra en rundtur nere i gruvan och höra guiden berätta om allt, så intressant! Guiden var både trevlig och påläst. Man fick en bra inblick hur det var att jobba i gruvan. Vi var cirka 1 timme nere i gruvan. Tänk på att det är många trappsteg ner och det är kyligt och blött nere i gruvan så ha gärna gummistövlar och oömma kläder som är lite varmare.

Vi var också ovan jord och tittade på dagbrottet stora Stöten, fantastiska vyer. Mäktigt att vara där och se allt. Det finns ett museum, restauranger, fik och småbutiker att besöka. Kan varmt rekommenderas.

Sundborn
En dag tog vi en tur till vackra Sunborn, det ligger någon mil utanför Falun. Carl Larsson-gården

Första stoppet var den berömda Carl Larsson-gården. Underbart vacker gård, så mysig att gå runt och få ta del av familjens liv och känna historiens vingslag! Så mysigt, kan varmt rekommenderas. Denna idylliska plats har även en vacker och välskött trädgård som måste ses. Vi åt lunch på restaurang och cafe Hyttstugan. Vi valde att sitta ute på deras uteservering, vilket var trevligt speciellt då det var en fin utsikt mot Carl Larsson-gården.

Stora Hyttnäs
Vi var en sväng och tittade på Stora Hyttnäs som ligger intill Carl Larsson gården. Det är en möblerad bostad som ser ut som det gjorde förra selkelskiftet, allt är välbevarat. Det var mycket att titta på, och man kan drömma sig tillbaka och förstå hur det var att leva förr. Ett underbart hem och en fantastiskt fin trädgård med ett tillhörande sommar cafe. Att sitta ute i trädgården och bara njuta av hembakad fika och vacker miljö var ljuvligt.

Sundborns kyrka
Vi åkte vidare till Sundborns kyrka, den ligger så vackert och fridfullt vid sjön. Carl Larsson har dekorerat träkyrkan invändigt med sina vackra målningar, väldigt intressant att se! Det är en mycket vacker kyrka både in och utvändigt. Vi var även framme och tittade på Carl Larssons familjegrav.

Linnés bröllopsstuga
Mellan Falun och Sundborn ligger Linnés bröllopsstuga, det var där Carl von Linné och hans fru hade bröllopsfesten. Vi tyckte det var roligt att göra ett besök där då vi båda är intresserade av historia. Det var fri entre och så hade de guidade visningar både inne och ute i trädgården som låg bakom stugan. Det var så roligt för vi fick smaka på örterna som odlades i Örtaträdgården. Guiderna var mycket vänliga och kunniga.

Oavsett väder och ålder så finns det mycket att se och hitta på i fina Falun, dit kommer jag göra flera turer framöver.