Piran i Slovenien och Rovinj i Kroatien

I slutet av september 2022 åkte vi tåg från Karlskrona till Trieste i nordöstra Italien.

Reseberättelse av Stellan Elvinsson

Vi anlitar alltid Centralens Resebyrå i Kalmar, där vi beställde interrailkort d.v.s. ”luffarkort” för pensionärer. Det går givetvis att åka i ”egen regi”, men det är nästan omöjligt att känna till hur mycket försenat ett tåg kan bli, vilket i värsta fall kan betyda att nästa tåg har gått och då hela resans plats- och sovvagnsbiljetter blir oanvändbara. Det går naturligtvis att ta det väldigt lugnt och låta resan ta den tid den tar, med hotellövernattningar då så krävs. Vi ville bara lägga två resdagar på utresan och två på hemresan, eftersom priset blir betydligt högre, om man åker fler dagar. Interrailkorten för oss båda kostade ca 5000:-. Sedan tillkom sovvagn, platsbiljetter m.m. så slutsumman blev ca 10000:- (sovvagn kostar 1900:-/natt).

På Trieste flygplats (tågstation) hyrde vi sedan bil för sju dagar framåt (billigare än inne i stan). Första turen gick till Slovenien, där vi besökte de världsberömda grottorna i Skocjan, där en guidad tur på två timmar verkligen är att rekommendera.

På eftermiddagen var vi så framme i den pittoreska staden Piran vid Adriatiska havet. Staden ligger på en liten halvö och har ett fint torg ut mot havet. I Piran bodde vi tre nätter på bed&breakfast Vip Residence, som har fina rum med balkong och havsutsikt samt uppvärmd pool strax utanför. Frukosten levereras på en tjusig bricka. Pris: ca 1000:-/natt. Vårt hittills charmigaste boende.

Söder om hotellet finns fina badstränder inom 15 minuters gångväg.

På morgonen dag 6 körde vi söderut in i norra Kroatien till den mysiga byn Groznjan, som ligger på en kulle med vidunderlig utsikt. Efter ett par timmars strosande på de smala gatorna styrde vi bilen till vårt slutmål: den charmiga staden Rovinj vid havet på halvön Istrien. Denna stad är verkligen värd ett längre besök. Man kan inte få nog av dess smala gränder med små fina butiker. Rovinj ligger också på en halvö, som tidigare var en ö. På toppen av ön ligger en kyrka med ett högt torn med en otrolig utsikt. Sta´n har många bra restauranger till skapliga priser.

I Rovinj bodde vi på ett fint mellanklasshotell: Eden, som ligger på 20 minuters promenad längs en tjusig gångväg in till gamla sta´n. Några dagar tog vi bilen in till p-platsen på norra sidan av halvön. Hotell Eden har ett stort pool-område (dock utan uppvärmning) precis i anslutning till en badstrand vid havet. Pris: 1000:-/natt med frukost.

Så på den tionde dagen begav vi oss på väg hem från som jag tycker har varit mitt bästa resmål någonsin. Vi har tidigare besökt Amalfikusten, Cinque Terre och Sperlonga (se mitt tidigare referat), så årets resmål tål verkligen jämförelsen.

Vi har blivit ganska rutinerade som tågluffare….ja, gamla också: 75 resp. 78 år. Vi har som vanligt packat varsin ryggsäck och en rejäl resväska och gett oss av…. En utmaning!