Lhasa ligger på 3700 meters höjd, omgiven av snöklädda berg på uppemot 5500 meter. Vi bodde mitt i stan på ett fint hotell i traditionell stil med en fantastisk utsikt från takterrassen, där vi intog de flesta av måltiderna. I Lhasa besökte vi ett flertal kloster, där vi bl.a. fick lyssna på munkar som diskuterade buddhism. Höjdpunkten var Potalapalatset, som var Dalai lamas vinterresidens och den tibetanska regeringens kansli fram till det tibetanska upproret 1959, då Dalai lama tvingades gå i exil i Indien. Numera är det ett museum, som upptagits i Unescos världsarvslista.

Efter 3 nätter i Lhasa var det dags att fortsätta mot Mount Everest.

Färden gick med buss på slingrande vägar över pass på 5200 meters höjd. Via övernattningar i Shigatse och Tingri var vi äntligen framme vid Rongbukklostret och det som kallades Mount Everest Base Camp. Base Camp är det närmsta Mount Everest turister får komma, men det flyttas hela tiden och låg ganska långt ifrån de riktiga lägren för klättrarna. En liten antiklimax för min del eftersom jag hade förväntat mig snö och kyla och att man skulle se Mount Everest på nära håll, men det var barmark, plusgrader och regn och Mount Everest såg vi bara en kort skymt av, långt borta bakom regnmolnen. Efter en lunch i en enkel tältrestaurang var det dags att åka tillbaka ner för bergen.

Efter ännu en natt i Tingri och en tågresa var vi tillbaka i Lhasa. Nu fick vi en dag då vi kunde utforska staden på egen hand, besöka området kring Jokhangtemplet, som är det heligaste templet i Tibet, och köpa med oss lite minnen från resan.

Dagen efter var det dags att flyga tillbaka till Beijing. Efter en natt i Beijing flydde vi, liksom många kineser, staden innan hotellet stängdes och city spärrades av inför den stora paraden på nationaldagen.

Sammantaget var det en mycket bra resa, där vi hann se många intressanta platser på kort tid. Resan var välorganiserad och allt fungerade utmärkt. Jag kan varmt rekommendera ett besök i Kina och Tibet!