Dagen efter gick vi längs Wizla den vackra floden och utforskade judiska kvarteret på andra sidan floden, Schindlers factory som finns att besöka. På vägen hem gick vi längs floden vid gamla stan vid slottet och avslutade kvällen med gulasch med bröd och öl.
Bokade utflykt till måndagen med Auschwitz och Birkenau, UNESCOs världsarv, genom GetYourGuide på nätet med upphämtning på hotellet och guide plus lunchpaket.

Det största koncentrationslägret där 1,1 miljoner gasade ihjäl, främst judar 1940-45. Även om vi sett mycket och läst om det, så känns det mer när vi var där om allt det hemska som hänt och behöver bli påminda.
Under resten av veckan blev det goda glassar i värmen, som säljs i gamla stan. Det var en underbart skön och varm vecka i juni.
Vi gick på marknader, shoppingcentret vid stationen, som ligger utanför gamla stan, utforskade slottsområdet, åt på mysiga restauranger och njöt av veckan i Krakow.

På torsdagen tog vi Uber till saltgruvan i Wielicka, som ligger utanför Krakow i södra Polen. Den är från 1200 talet med underjordiska sjöar, spa och kapell. Har varit i drift till 1996. Vi köpte biljetter utanför med engelsk guide, hon tog oss/gruppen 140 meter under jorden i 2,5 km och berättar och visar av det mest sevärda av saltgruvan. Fantastisk att se och är ett UNESCOs världsarvslista sedan 1978.

På kvällen som var sista blev det indisk mysig restaurang i gamla stan, där vi åt väldigt gott och fick mycket mat. Övermätta och trötta blev det en tidig kväll till hotellet. På fredagen lämnade vi hotellet vid lunch och tog uber till flygplatsen och var supernöjda av vår vecka i vackra Krakow.