Några saker att tänka på är att ha med sig kontanter, för kort funkar bara på större hotell och dyrare köpcentra, det finns uttagsautomater för kort lite var stans men är lite dyr uttagsavgift. Jag brukade innan min fru skaffade bankkonto göra överföring till mig själv på datorn eller telefonen via Western union som har en bra app. Bara att skriva in belopp, till mig/mitt namn och vilket land, så får man ett kvitto med ett nummer så kan man omedelbart hämta ut på närmaste WU representant vilket finns lite överallt.

På flygplatsen finns också representanter för telecombolagen som man kan köpa simkort, för roaming är hysteriskt dyrt, skaffa ett Filippinskt sim och fyll på med ett erbjudande som sträcker sig över den tiden som ni planerar att stanna i Filippinerna.

Väl framme på resorten så blev det vila, bad i poolen och i havet samt god mat och dryck, och som sagt det är billigt, en liten flaska inhemskt rom kostar 4,50 Kr/st, öl säljs vanligtvis på 1 liters flaskor och kostar 15 kr, läsk några kronor det mesta kostar i snitt 1/5 av priset i Sverige.

Men man måste göra något också så efter några dagar tog vi en tur till en av världens bästa dyk och snorklings öar Malapascua, det tar ca 1 timma med bil till båthamnen från vårt resort sen är det båttur med mindre mycket karaktäristiska båtar för Filippinerna. Tar ca 30 min ut till den ön som inte har några bilar utan bara lätta motorcyklar som man kan få åka med om man inte vill gå. Fantastiskt ställe med massor av små shoppingställen, restauranger, barer, hotell mm, och förstås dyk och snorkling. Priserna på denna ö är dessvärre lite dyrare.

Vår avsikt med denna resa var inte snorkling utan att träffa en kusin till min fru som sommarjobbade där.

Snorkling och dykning kan man förstås göra direkt utanför vårt resort och bara 10 min från oss så går det ut båtar som man kan åka med för en billig penning till bra korallrev. På vägen hem stannade vi vid en av golfbanorna för inspektion av hur det ser ut som service till en vän som är intresserad av golf.

Eftersom vi hade egen hyrbil denna gång så blev det några turer till närliggande stad Bogo för dels shopping men också för besök hos tandläkaren. Här kommer nu det jag pratade om i inledningen, att laga tänderna i Filippinerna kostar mindre än en 10-del av priset hemma i Sverige, så om man vet med sig man behöver fixa med tänderna så spar man många sköna tusenlappar.

Annan sjukvård är också billigt och bra, jag blev själv drabbad på en tidigare resa av hosta med svåra andningsproblem så jag åkte till en vårdcentral, det tog 10 min så satt jag med en nebulusator som fixade andningen efter inskrivning tog det 15 min så fick jag träffa en läkare, efter 45 minuter var jag klar med recept i handen. Allt helt gratis, japp ni läste rätt, all första möte med läkare är gratis för alla i Filippinerna - även utlänningar. Det är bara om det blir tal om operationer eller sådant så kostar det, men vanligtvis så har ju vi reseförsäkringar, värre är det ju för den fattiga Filippinska befolkningen som inte har råd med det, så i det läget är ju Sverige överlägset istället.

Tyvärr var denna resa bara 10 dagar så vi hann inte med så mycket mer äventyr denna gång men det finns mycket att göra i närområdet.