Piñamar

Det var så vackert i naturen. Våren hade kommit och blommorna hade börjat slå ut. Citrusblommorna luktade så otroligt gott!

Förutom att bese de närmaste omgivningarna, gjorde vi ett par längre utflykter bl a till Guadalest och Guardamar. Turen till Guadalest blev en lite längre utflykt än vi hade tänkt oss men väl där fick vi lön för mödan. Så vackert!

​El Castello de​ ​Guadalest

Ligger en bit nordväst om Alicante. Vi hade läst om platsen och, eftersom vi hade bil, så bestämde vi oss för att åka dit. På ditvägen valde vi att ta motorvägen men den var alldeles för dyr, så på tillbakavägen tog vi den mindre vägen, N-322 söderut, som gick rätt igenom Alicante längs med hamnen. Vi hade dock oturen att hamna mitt i eftermiddagens rusningstrafik vilket blev ganska tufft.

Från motorvägen svängde vi av på en mindre, kuperad väg mot Guadalest, väg nr CV-70. Det tog en stund att köra dit.

Guadalest ligger 548 m ö h och har drygt 200 invånare. Benidorm är det närmaste stora samhället knappt 2 mil söder om byn.

Ett par stora parkeringar mötte oss när vi kom in i byn och trots att vi var tidiga hade flera busslaster och personbilar redan hittat hit. Jakarandaträden blommade för fullt. Helt otroligt vackert!

Guadalest var en morisk ort fram till 1609 då muslimerna fördrevs från Spanien.

I den lilla byn, med sina trånga gränder, fanns en lokal marknad som var jättemysig. Här fanns också några fina restauranger. En av dem klättrade längs bergssidan. Underbart vacker utsikt härifrån!

Vi åt vår lunch på den “klättrande” restaurangen och fortsatte sedan vandringen uppåt mot den gamla borgen Sant Josep byggd på 1000-talet. Här fanns olika museum, bl a ett etnologiskt, ett om tortyr och ett med veteranbilar samt ett antal affärer av olika slag.

1644 drabbades man av två stora jordskalv som vid första tillfället delvis förstörde borgen och vid andra tillfället lade stora delar av samhället i ruiner. Borgen restaurerades sedan till viss del.

Från det lilla torget är det en fantastisk utsikt över byn och dess omgivningar. Här kunde vi se den turkosa insjön som är en del av Rio Guadalest. På torget, Plaza San Gregorio, ligger stadshuset och rådhuset med mycket bra utsikt över den turkosa sjön. På vägen upp till barockkyrkan Mare de Déu de l’Assumció finns många små fina “monument” med Kristusbilder i.

Guardamar de Segura

Ligger i provinsen Alicante och har ca 17 000 invånare.

Det tog inte lång tid att ta sig med bil norrut till Guardamar så det blev en utflykt även dit. Vi hittade en parkeringsplats och startade vår stadspromenad därifrån. Vi gick ner till stranden och gick en stund längs strandpromenaden. Då såg vi en fantastisk sandskulptur. Helt otroligt vad de kan, dessa strandkonstnärer!

Kyrkan, precis som rådhuset, ligger vid torget, mitt i byn. På avstånd hade vi sett att det låg en borg/fästning högt uppe på berget i Guardamar och vi bestämde oss för att leta oss upp dit. Det blev en härlig promenad på de smala gatorna bland de gamla husen. Väl uppe vid Castell de Guardamar hade vi en otrolig utsikt i 360 grader runt hela staden.

Den dagen det regnade som mest gjorde vi en kort tur alldeles i närheten av där vi bodde. Där fanns jättestora citronodlingar. Så vackert!

I närheten av Piñamar, söderut, ligger också La Mata och Torrevieja.

Vi hade några härliga, lugna och sköna, dagar här på Costa Blanca!