Efter några dagar i Bilbao var det dags för oss att ta bussen till Pamplona. Vi hade föredragit en tågresa men det gick inte att åka direkt utan man skulle ha behövt krångla sig fram mellan olika orter under många timmar. Bussresan gick direkt, den tog drygt 2 timmar och kostade ToR 340 kr/pers. Vi anlände till Pamplona vid 15-tiden, klev av bussen och promenerade till hotellet, som låg mitt i den gamla delen av stan. När vi gått några kvarter började vi undra varför vi lämnat det livliga och trivsamma Bilbao; här var det helt dött, inga personer var ute och allt verkade stängt. Snabbt kom vi på att det var ju siesta och efter några timmar levde stan upp, allt öppnades och folk strömmade ut i de små gränderna.

Vi bodde 3 nätter på Hotel Maisonnave, 1481:-/natt, ett bra hotell med 1960-anda. I priset ingick en god frukost och vi hade nära till allt, till exempel torget Plaza del Castillo där det legendariska café Iruna ligger. Här höll Ernest Hemingway till och det är ett ”måste” att sätta sig ner bland borden, ute eller inne, och ta en kaffe eller ett glas vin. Sevärt är också tjurfäktningsarenan dit tjurarna kommer efter att ha rusat fram utefter Calle Estafeta under San Fermin-festivalen. Vi lånade audio-guider och gick på en egen vandring runt i arenan, en mycket omfattande och välgjord tur.

Man kan också gå en promenad med informativa skyltar runt stadsmuren.

Även Pamplona erbjuder förstås härliga pintxos, vi hamnade ett par gånger på Bar Zanpa på tjurrusningsgatan Calle Estafeta och var mycket nöjda. Efter 3 nätter i Pamplona tog vi bussen tillbaka till Bilbao men nu checkade vi in för 2 nätter på Hotel Nyx Bilbao, 1659:-/natt. Lite lyxigare hotell än de tidigare i veckan; ett fint rum med utsikt över bl.a. Operan och floden, mycket fin frukost och med en stor takterass med sittmöbler och utsikt över staden åt alla håll.

En trevlig utflykt som vi gjorde gick till Portugalete, en ort norr om Bilbao vid kanten av Biscayabukten. Vi åkte metro dit. I Portugalete finns en transportbro (världsarv på UNESCOs lista) som transporterar människor och bilar på en plattform,hängande i en stålkonstruktion, över till andra sida floden. Den ovanliga resan tog oss över till Getxo, en liten ort med breda stränder, strandpromenad och mycket grönska. Några sista pintxos på kvällen i Bilbao, på torget Plaza Nueva, och på förmiddagen nästa dag var det åter dags att kliva på buss 3247, nu till flygplatsen och flyget mot Sverige efter ett upplevelserikt och mycket trevligt besök i Baskien. Det är något vi varmt kan rekommendera!